איך להגדיר מטרות ל- 2022?

מה קורה לנו כשאנחנו פועלים על פי העיקרון שאין בנו מחסור ולכן אין מה למלא? איך זה בא לידי ביטוי כשאנחנו בשיא הפוטנציאל שלנו? ומי קבע שהצבת מטרות היא אחת השיטות הכי מוכרות לשיפור ביצועים?  

הכל התחיל אי שם בשנת ה-60 המאוחרות, כששני פרופסורים בשם לוק (אוניברסיטת מרילנד) ולייטם (אוניברסיטת וושינגטון) הציעו תיאוריה של מוטיבציה, שמתבססת על הקונספט של הצבת מטרות. הם רצו לבדוק מהי הדרך הטובה ביותר לשמור על מוטיבציה גבוהה לעבר השגת מטרותיו של הפרט. 

בתיאוריה שלהם, הם הביאו טכניקות להצבת מטרות שמאפשרות להסביר, לחזות ולהאיץ ביצועים אנושיים. ראוי לציין כי, מעל 90% מהמחקרים שלהם על שיפור ביצועים הצביעו על העוצמה וההשפעה שיש להצבת מטרות על שיפור הביצועים והמעשים שלנו לעבר המטרות שחשובות לנו, לזה עוד נחזור בהמשך. 

לימדו אותנו שאנחנו חסרים וצריכים למלא את עצמנו בתעודות, גביעים, מדליות, הצלחות ועוד. הרי הם אלו שמגדירים אותנו, את מי שאנחנו, את הערך העצמי שלנו. העניין הוא, שערך עצמי שניזון מתוצאה חיצונית מתרוקן מהר מאוד, ואז תחושת הריקנות מציפה אותנו. לכן, שוב אנחנו מחפשים איך למלא את הערך העצמי שלנו. כלומר, למלא תשתיות של חוסר.ואחת המטרות החשובות שלנו, היא לחיות מתוך הבנה שאנחנו כבר מלאים מעצם היותנו, לפי חוק המלאות. 

תרשו לי לצטט את המאמן המנטלי הבינלאומי, איתן עזריה, שאומר: "אין בנו מחסור ולכן אין מה למלא. אנחנו לא מוצרים פגומים של החיים ולכן אין מה לתקן. כל מה שנותר לנו זה להתחבר למלאות שלנו ולחגוג אותה. עכשיו רק נשאר לחיות את המלאות".

אז מהו הצעד הראשון לעשות זאת? להגדיר מטרות קצרות וארוכות טווח. עם יד על הלב, בדקתם כבר אם עמדתם במטרות שלכם לשנת 2021? אם כן, זה נפלא בכל קנה מידה. אם לא, אתם חייבים לבדוק עם עצמכם מה קרה שם בתחילת הדרך לעבר המטרות שלא השגתם, וזה מתחיל בהגדרת הישג מפתח לטווח קצר. 

ומהי המטרה של הישג המפתח? לעשות צעד ראשון שמחייב אותנו לחיות את העתיד בזמן הווה, דרך מעשים. אנחנו צריכים להקדיש פרקי זמן ביומיום, שיובילו אותנו לפריצת דרך ראשונה ולעבר הגשמת תמונת הניצחון הגדולה שלנו אותה נרצה להשיג.ולמה אנחנו כל כך זקוקים להישג המפתח? כי לכל אדם יש את ההישג שמדויק לו לנקודת הזמן ולהתפתחות האישית שלו. 

זה המקום לציין, כי רוב בני האדם נתקעים בהגדרת הישג מפתח כי הם לא יודעים לכתוב אותו. למה? בעיקר כי זו חוויה לא נוחה להתחייב להישג. ומי שכן כותב, לרוב לא יודע לנסח זאת באופן בהיר ומדויק. לכן, הוא יחווה פער בין מה שהוא רוצה שיקרה, לבין מה שקורה בפועל. מדובר בכאלה שחולמים בגדול אך משחקים בקטן. ובשפת הכדורגל, כאלה שמשחקים טיקי-טאקה לרוחב. 

הרגע הזה, בו אנחנו רואים את ההישג שאנחנו רוצים להשיג מול העיניים, מחייב אותנו להתחיל לצעוד את הדרך אל מול האתגרים, להתבונן באמת מה המקום שלנו, שאולי אנחנו פחות אוהבים לראות. זהו רגע שמשקף לנו עד כמה באמת אנחנו כנים עם עצמנו. ואחד הדברים שאני מגלה לאורך הדרך כמאמן מנטלי, זה שלמתאמנים שמגיעים אלי לקליניקה יש הערכת חסר לגבי מה שהם יכולים להשיג בטווח הארוך אל מול הערכת יתר לגבי מה שהם יכולים להשיג בטווח הקצר. במילים אחרות, המתאמנים לא ממש מיומנים בניהול הציפיות שלהם לגבי המטרות שלהם בטווחי הזמן המשתנים של החיים. לכן, הם מתקשים לדייק את עצמם. 

בדיוק לשם כך נועד הישג המפתח, בו אנחנו מגדירים את ההישג הראשון, שברגע שהמתאמנים משיגים אותו, הם מבינים שהם בדרך הנכונה להצלחה. בתכל'ס, הצבת מטרות היא שיטה מוכרת לשיפור ביצועים. אחת הסיבות שהיא הפכה לכל כך פופולארית משאר הכלים המנטליים, היא העובדה שלהצבת מטרות יש מאפיין אחד ייחודי ושונה מאחרים, על מה שמניע אותנו להצליח. 

בהצבת מטרות, מה שנמדד זה ההתנהגות עצמה ולא הגישה. כלומר, בהצבת מטרות הביצוע הוא מה שנמדד, כי ביצוע זה משהו מדיד ומוחשי. כלומר, בזמן שרוב המחקרים על מוטיבציה והישגיות מדברים על הגישה, הצבת מטרות מודדת ביצועים שניתן למדוד. 

עכשיו זה הזמן שלכם, להגדיר לעצמכם את תמונת הניצחון לשנת 2022, אז הנה לכם משימה: אני מזמין אתכם לכתוב על דף (או בפתקית בסמארטפון) את הישג המפתח שלכם בטווח של חודשיים-שלושה, הישג שיסמן פריצת דרך משמעותית (לצד חוסר נוחות) לעבר המטרה הגדולה שהייתם רוצים להגשים בסוף השנה הבאה. 

ומהם ארבעת התנאים לניסוח הישג מפתח שמאיץ השגת מטרות? הראשונה: ספציפיות – כמותי, מדיד. מה שאי אפשר למדוד אי אפשר לשפר! השנייה: דרגת קושי בריאה של מטרה – לא קשה מידי ולא קלה מידי! השלישית: קרבת המטרה – עוסקת בזמן, מיידי לצד עתידי! הרביעית: קבלת המטרה – כנות, מוכנות ומחויבות להישג!מדובר בתנאים שצריכים להתקיים כשאתם מנסחים הישג מפתח ומטרות באופן כללי, שעמידה בהם תקדם אתכם במהירות הגדולה ביותר לתוצאות שאתם רוצים להשיג. 

כל שנותר לכם הוא לנסח את הישג המפתח שלכם על פי 4 התנאים הללו, כדי לנוע מהר יותר לפסגת השאיפות שלכם ב-31.12.22.כשהדברים יותר ברורים לכם תוכלו להתקדם לתרגול היומי שלכם: אם כבר יש לכם הישג מפתח, נהדר. מה עכשיו? ערכו רשימה של מעשים שתומכים בהשגת הישג המפתח וכתבו מהם המשימות היומיות, מטלות, פעולות, צעדים ליישום ומהלכים פרקטיים שאתם צריכים להקדיש כדי להתקדם לעבר הישג המפתח הזה ברמה המעשית. כמו כן, מתוך הרשימה בחרו מטרת מפתח יומית אחת ובצעו אותה. אל תעברו למטרה היומית הבאה, עד שהקודמת לא בוצעה במלואה. בהצלחה!