איך עקומת הלחץ השפיעה על מכבי חיפה

כמה פעמים נתקלתם בצמד המילים, אימון מנטלי? אם גם אתם לא הבנתם למה התכוון המשורר, זו הזדמנות טובה לעשות קצת סדר בראש, תרתי משמע. אימון מנטלי כמו כל אימון, נועד לשפר ולאמן את השריר והאיבר הכי חשוב שלנו, המוח, בעזרת כלים פשוטים וברורים, שמביאים אותנו לרמת מודעות גבוהה. 

זה תהליך פיתוח מאגר המשאבים הפנימיים של האדם, המאפשר לו, למרות האתגרים וקשיי היום-יום, לייצר בעקביות רמות ביצוע גבוהות לשם השגת מטרותיו. ולמה החלטתי לכתוב על כך דווקא השבוע? כי אני רוצה להחזיר אתכם ליום ראשון האחרון, לאצטדיון בלומפילד, למשחק העונה בו ארחה מכבי תל אביב את מכבי חיפה. 

למעלה מ-20000 צהובים כחולים ביציעים היוו תפאורה מושלמת עם פתיחת המשחק. כבר בדקות הפתיחה התל-אביבים השתלטו על העניינים ועלו ליתרון 2:0 על החיפאים ההמומים, שנכנסו לקיפאון מוחלט ולא הצליחו לתפקד. מבחינה מנטלית, ע"פ עקומת הלחץ או בשמה המקצועי, ה-U ההפוך, שמוגדר כחוק יארקס-דודסון שנוסח ב-1908 על ידי הפסיכולוגים רוברט יארקס וג'ון דילינגהאם דודסון, הירוקים הדרדרו מהר מאוד לפאניקה. 

כדי להמחיש את זה מבחינה ויזואלית, החלטתי לצרף את מודל הרמזור המנטלי שמנגיש לנו המאמן המנטלי הבינלאומי, איתן עזריה, בו ניתן להבין את הקשר בין לחץ לביצועים, ובמקרה שלנו, פיגור של 2:0 בדקה 15 זוהי תוצאה שהזיזה את שחקני חיפה מהסנטר שמוגדר בשפה המנטלית IZOF - אזור אינדיבידואלי לתפקוד מיטבי, שם הירוקים בדרך כלל מתפקדים בביצוע מקסימלי שהוא תוצר של עוררות אופטימלית (מונגש בתרשים כפסגת ההר) לצד השמאלי של העקומה שמגדיר את הדאגות, את הסטרס, את הפחדים עד לפאניקה. אבל שם המשחק בעולם המנטלי הוא לא מי נמצא בלחץ, כי לחץ הוא טבעי, השאלה היא מי יודע לווסת את הלחץ ולחזור לעצמו מהר, וזה מה שחיפה עשו בצורה מעוררת השראה.

הרמזור המנטלי ע"פ איתן עזריה.

ומה קרה בדקות שחלפו? ומי היה הראשון להפגין חוסן מנטלי? כדי להמחיש זאת בצורה הטובה ביותר, דמו לעצמכם ספוג שהתכווץ אחרי שלחצתם עליו, כמה זמן לוקח לו לחזור לצורתו המקורית? נכון, שניות בודדות. וזה בדיוק מה שקרה למאמן מכבי חיפה, ברק בכר. היכולת שלו לנתר חזרה, להגיב או לשוב לגודל מקורי לאחר הפעלת לחץ, כדי להיות באיזון מושלם, הראתה כי הוא לא היה לחוץ מדי ובחרדה. שפת הגוף הרגועה והחיובית שהפגין, השפיעה באופן מידי על שחקניו, שאט אט חזרו לעצמם (לפסגת ההר) והציגו את הדקות הטובות במשחק, השוו את התוצאה ל-2:2 ואף היו ראויים לעלות ליתרון עד לסיום המחצית הראשונה. 

עוד ראויים לציון, השחקנים עומר אצילי, צ'רון שרי, נטע לביא ומוחמד אבו פאני, ששמרו על יציבות וחזרו מהר ל- IZOF ותפקדו באופן מיטבי. כשאני בודק עם עצמי איפה החוסן המנטלי פגש אותי בעבר, אני נזכר בלא מעט קשיים שהרימו ראש, אך החוסן המנטלי שלי סייע לי להצליח באופן עקבי ומתמשך, להסתגל ולהתגבר בהצלחה על מצבי דחק ומשבר בסיטואציות שונות. 

עם הזמן הסתבר לי, כי לאורך שנים רבות הייתי סוג של מאמן, רק ללא הטייטל. תמיד היו כלים מנטליים שעזרו לי להגיע לשם. אבל בתכל'ס, אם אני מסתכל אובייקטיבית, לא היה לי ארגז כלים, אבל את הכלים בראש ואת הכלים בבטן, הכלים המנטליים, תמיד היו לי. זה שימש אותי בעסקים, זה שימש אותי כעצמאי, וכמובן שזה שימש אותי גם במלחמה שלי במחלת הסרטן. תמיד ידעתי בעזרת הכלים המנטליים להגיע לתוצאה הרצויה שלי. 

אם גם אתם רוצים להגיע לתוצאות הרצויות שלכם ולהתגבר על קשיים שיש בחיים, גם האובייקטיבים וגם המנטליים, אל תהססו לפנות לייעוץ, להכוונה, לליוויי, לאימון. התהליך הזה משנה חיים. איך אני יודע? הייתי שם. ובחזרה לכדורגל: משחק חצי גמר גביע המדינה בין מכבי חיפה למכבי תל אביב בפתח. מעניין יהיה לבחון את הגישות המנטליות של שני המאמנים למשחק שאין ממנו דרך חזרה. יאללה מכבי. חיפה.סט לדוגמא