השראה בנוסח אשכנזי

אלמוג (שם בדוי) מתגורר באחד הקיבוצים באזור הצפון. מדובר בכדורגלן מוכשר בן 16, שחקן כנף שתופקד בעונה החולפת גם כמגן ימין, אך לא אהב את העמדה הזו וניכר כי זה גרם לו לתסכול רב. אבל לא רק זה, הוא החל לצמוח לגובה ולפי הגנטיקה המשפחתית יש לו עוד הרבה לגבוה, לכן גם החלו כאבי גדילה מאוד משמעותיים שלמעשה השביתו אותו מאימונים. 

אלמוג נקלע לסיטואציה שלא היה רגיל אליה. מצד אחד, חווה תסכול מתפקודו החדש בקבוצה. מצד שני, חווה תסכול מהכאבים שלא נתנו לו מנוח. מהר מאוד זה הוביל אותו לאזור הנוחות, מנוחה מכדורגל. אבל לאלמוג יש מטרה להיות שחקן כדורגל מקצועי והחלום הגדול שלו לשחק באירופה, בריאל מדריד, לכן הגיע אלי לקליניקה, כדי לעבור תהליך אימון מנטלי. 

במפגש הראשון שלנו הוא אמר לי כי המודל שלו לחיקוי בארץ, הוא כדורגלן מכבי חיפה, יובל אשכנזי. למה? כי הוא אוהב את הדרך שעשה מליגה נמוכה לטופ של הכדורגל הישראלי, כמו גם את היכולת של אשכנזי להתמודד עם משברים של ישיבה ממושכת על הספסל או פציעות, במקרה שלנו, שחקן שחווה תקופה ממושכת לא פשוטה, בה ראה בעיקר את חבריו מהספסל, כשהם מלהטטים כל הדרך אל אליפות היסטורית אחרי עשור ללא התואר הנחשק ביותר בכדורגל הישראלי. איך זה השפיע מבחינה מנטלית על אשכנזי? עוד נחזור אליו בהמשך.

יובל אשכנזי, צילום באדיבות האתר הרשמי של מכבי חיפה.

כבר אחרי האבחון המנטלי ניכר היה כי אלמוג מתנהל ע"פ תודעת הכל או כלום, בתדר ההישג, כלומר: המוטיבציה שלו היתה מונעת מהתוצאה האחרונה שהשיג והוא שאב את הערך העצמי ואת הביטחון שלו מהישגים, הצלחות או כישלונות שלו. מנצח הירו, מפסיד זירו. 

זה הצביע על כך שעליו לעבור עוד דרך לפיתוח הערכה העצמית כדי לפתח זהות של ווינר. משמע, הוא מסוגל והוא ראוי. הדפקטים שלו מושלמים והוא לא גוון, הוא מגוון. הוא לא רק כדורגלן, אלא גם נער מתבגר, גם בן, גם אח, גם תלמיד בבית ספר וגם כל מי ומה שירצה להיות. אולם, אלמוג שלנו נמצא בדיסוננס: מצד אחד, יש לו רצון להצליח ויש לו חלום להיות כדורגלן בקבוצה טובה ולפרוץ את תקרת הזכוכית שלו - שחקן שמגיע מהפריפריה ומליגה אזורית אל קדמת הבמה. מצד שני, הוא לא מאפשר ליכולותיו לבוא לידי ביטוי כדי לפרוץ קדימה, משום שהוא מתקשה להתגבר על כאבי גדילה שהשביתו אותו מאימונים לתקופה ממושכת. 

בהמשך התהליך, אלמוג עשה קולות של קאמבק לאימונים והראה נכונות לשינוי. לי לא היה ספק שכאשר הוא יתרגם את הקושי לאתגר ויקבל את ההחלטות הנכונות, הוא יוכל להתקדם מהר יותר ממה שהוא חושב. 

על מנת לעורר בו השראה, פניתי למאמן המנטלי הבינלאומי, איתן עזריה, שאימן בעונה החולפת את מכבי חיפה. ביקשתי ממנו שישוחח עם יובל אשכנזי ויספר לו כי אלמוג מעריץ אותו. כמו כן, שיבקש ממנו לשלוח סרטון השראה לאלמוג, ואכן כך הוא עשה. את הסרטון הצגתי בפני אלמוג באימון שלנו בקליניקה וההתרגשות היתה בשיאה, מה שעודד אותו לחזור לאימונים כבר למחרת, והוא הצליח להשלים אימון מלא למרות הכאבים. 

ובחזרה לאשכנזי, באמת שמדובר באחד השחקנים הנפלאים שהגיעו בשנים האחרונות למכבי חיפה. ההתחלה שלו בירוק היתה מבטיחה, הוא כבש שערים והציג יכולת נפלאה, מה שהפך אותו לשחקן הרכב ראשון עד שנפצע. משם הדרך שלו חזרה לסגל היתה לא פשוטה ואלמלא החוסן המנטלי הגבוה שלו, ככל הנראה כבר היינו רואים אותו במדי קבוצה אחרת. אבל אשכנזי כנראה עשוי מהחומרים הנכונים ביותר של כדורגלנים שמתנהלים עם ערך עצמי ללא תנאים ובתדר האדם השלם. את הבונוס על העבודה הקשה הוא קיבל בשבוע שעבר מול דינמו טיבליסי, במסגרת מוקדמות הקונפרנס ליג, כאשר נכנס בדקות הסיום של המשחק לכר הדשא ובתוך 5 דקות כבש צמד שערים שהחזיר אותו לתודעה. ואני רק שאלה: האם יצליח לתחזק את ההצלחה הזו ולווסת את הלחץ, עכשיו כשהוא חווה שוב הצלחה? סביר להניח שכן.