יש אליפות! מה עכשיו?

מכבי חיפה פתחה השבוע את אימוני טרום העונה החדשה וכאלופה המדינה תחל בקרוב את המשחקים במסגרת מוקדמות הצ'מפיונס ליג. הירוקים שהציגו השבוע את המדים הרשמיים החדשים, יסתערו בוודאי גם על כל התארים שהכדורגל הישראלי מציע להם. 

אין ספק, שלצד זיכרונות בלתי נשכחים מהעונה החולפת יש גם את הצלקות שנצרבו על הגוף והנפש של המאמן ברק בכר, צוותו וחניכיו. השריטות הללו, יזכירו להם שוב ושוב מה חשוב באמת במסע להישגים, רגע לפני השגת מטרה גדולה. הרגעים האלה, בהם החיים מעמידים כל אחד בניסיון אחרון שמרגיש כמו גיהינום, רגע לפני השגת תמונת הניצחון, הופכים להיות חלק מה-DNA. ואת הדרך הזו, הם יעשו העונה ללא המאמן המנטלי איתן עזריה, שהודיע לפני שבועיים לבכר על סיום ההתקשרות, כדי שיוכל לפנות לעבר אפיקים נוספים.

איתן עזריה. צילום: ד"ר שירי כגן

ואילו בעונה החולפת, לאיתן עזריה שעשה את העבודה מאחרי הקלעים במקצועיות ובצנעה יחד עם חברו לצוות דני ענבר, היה חלק משמעותי בשינוי המנטלי שחל בקבוצה. אז מה גרם לעזריה שמלווה את בכר כמאמן מנטלי כבר 7 עונות בהצלחה חסרת תקדים, להודיע על סיום עבודתו במועדון? הכמיהה שלו להעביר הלאה את הידע העצום שלו בתחום, במקרה שלנו, שדרוג התוכנית להכשרת מאמנים מנטליים בבית הספר האקסקלוסיבי אותו הקים לפני כמה שנים, תוך כדי העמקת הידע, הן בפיתוח פלטפורמה בינלאומית לניתוח מידע מנטלי, והן בליווי חברות עסקיות. ומי מרוויח מכל זה? הסטודנטים שבחרו ללמוד אצלו, המנטורים (אני ביניהם) שמלווים אותם בקורס ואינספור ארגונים ומוסדות שיוכלו ליהנות מסדנאות, הרצאות והפתעות נוספות. 

יצוין כי, לפני כשנתיים עזריה לקח לעצמו חופשה מאימון מנטלי של קבוצות, לאחר ההצלחה המדהימה עם ברק בכר והפועל באר שבע, איתה זכה להישגים משמעותיים, בהם: 3 אליפויות, אלוף האלופים פעמיים וגביע הטוטו. כמו כן, עליה לשלב הבתים במסגרת הליגה האירופית פעמיים. אולם, כשחברו הטוב, ברק בכר, בישר לו לפני תחילת העונה שעברה כי יאמן את מכבי חיפה, הוא גם ביקש ממנו לחבור אליו, כדי להצעיד את המועדון הירוק למקום הראוי לו.

עזריה לא נותר אדיש וחבר לבכר במסע המופלא אל תמונת הניצחון. מבחינתו של המאמן המנטלי הבינלאומי זו גם היתה סגירת מעגל במועדון בו החל את הקריירה כשחקן כדורגל. כפועל יוצא מכך, עזריה עצר את הפיתוח והצטרף לצוות של הירוקים במסע לאליפות. אולם, משהמשימה הושגה, החליט המאמן המנטלי לחזור לצעוד קדימה, הן בישראל והן במישור הבינלאומי. ולכן, קיבל החלטה שלא להמשיך בעונה הקרובה בחיפה. 

ובחזרה לשמירה על התואר: אוקיי, הירוקים לקחו אליפות, אז מה הצעד הבא? כולנו עדים לכך שהמועדונים הגדולים מתחמשים בשחקנים ומוכנים לקרוא תיגר על מכבי חיפה בדרך לאליפות שניה ברצף. לכן, על הירוקים להפנים כי אין אליפות בלי יריב ראוי. את הצעד הבא מסכם איתן עזריה, ואומר: "כבדו את היריב שלכם, הוא המאיץ שדוחף אתכם לדרוש מעצמכם יותר. ובאותה נשימה, אל תוותרו לו, לכל אחד יש סף שבירה, השאלה מי ישבר ראשון. הדרך לאליפות היא הדייט הכי קשה שיהיה לכם בחיים כי לרגעים תרגישו שזכיתם בה, אבל מטר לפני שתשיגו אותה, היא תברח לכם מבין הידיים. לכן, אל תיבהלו, זאת רק הדרך שלה לבחון עד כמה אתה באמת מוכנים לעוף על החלומות שלכם". 

ואני אומר לכם, שזה נכון גם לקבוצה שאין לה יומרות לאליפות, אך יש לה מטרות אחרות. ככל שתפנימו כי התהליך המנטלי יכול להביא אתכם לביצועי טופ, תוכלו להיות במנטליות של ביצועים ולפתח ערך עצמי גבוה וזהות של ווינרים. לדוגמא