כיצד נשלוט במשחק האינסופי

איך תתגברו על בשורה קשה שנחתה עליכם? ומהם הדרכים הנכונות להתמודד עם סיטואציה שאף אחד לא הכין אתכם לקראתה? את זה בדיוק גיליתי אצל צחי (שם בדוי) בן ה- 24 שמתגורר באזור הצפון, שהתבשר ע"י אימו כי היא חלתה בסרטן. המצב החדש גייס את כלל המשפחה לתמיכה והמשבר הנוכחי גרם לו לחוש כאילו הזמן עצר מלכת, דבר אשר הוסיף אי וודאות לגבי החלטתו בתחום הקריירה והלימודים, לאחר שחזר מהטיול הגדול אליו יצא לפני שפרצה אלינו הקורונה. 

זו לא הפעם הראשונה שצחי נאלץ להתמודד עם משבר רפואי. כשהיה בן 17 חלה ועקב כך נקטעה התפתחות הקריירה שלו כשחקן כדורגל בקבוצה בכירה מהאזור, והחלום להיות מקצוען נגנז. הסיטואציה אליה נקלע העלתה במחשבותיו לא מעט סימני שאלה לגבי עתידו, הן ככדורגלן, הן כחייל בעתיד והן כקרייריסט. תקופה זו גרמה לו להתקרב לעצמו ולהטיל ספק גדול (ממקום חיובי) על היכולות שלו, אבל לזה עוד נחזור בהמשך.

צחי הגיע אלי לתהליך אימון מנטלי כדי לקבל כלים לחייו האישיים. הוא הרגיש תקוע אך עם רצון לקפוץ למים, כדי לבחון במה ירצה לעסוק באופן מלא. בתכל'ס, מדובר בבחור עצמאי ללא הכנסה מספקת, ללא זוגיות. 

בפגישתנו הראשונה בקליניקה, ניכר היה כי יש לו רצון עז לדעת כיצד לייצר שליטה בחייו האישיים, הן מבחינה מקצועית והן מבחינה מנטלית, לכן החל לחקור ולהעצים זאת בקריאת ספרים והתקרבות לאנשים שמעניקים את הערך הרב הקיים בעולם התוכן המדהים הזה. בכך הוא נחשף בפני עשרות תחומים וגילה יכולת לעצור ולהסתכל על הקיים והיש, תוך רצון לגדול מידי יום. 

כששאלתי אותו אם היה יודע שלא יוכל להיכשל בהשגת מטרה שיציב לעצמו, מה באמת היה רוצה שיקרה שם? הוא ענה: "אני חש שהעולם המנטלי הוא זה שיוצר את ההבדל בביצועים האישיים, במוכנות ובהסתכלות הפנימית להתחיל מידי יום כל דבר". אולם, כשצללנו פנימה אל תוך התהליך זיהיתי כי צחי שלנו נמצא בדיסוננס בנוגע לביטחון העצמי שלו. מצד אחד, הוא לא היה אול אין להשיג את המטרות היומיות שלו. מצד שני, היו לו ציפיות גבוהות מעצמו והוא היה מתוסכל כשלא עמד בציפיות שלו מעצמו. כמו כן, אחרי יום חלש שהיה לו הוא עבד יותר קשה ואף הביא את העבודה הביתה, למרות שדאגות ולחצים שיש לו בבית השפיעו עליו ועל היכולת והביצועים שלו בעבודה ובקריירה. 

לכן עלו כמה שאלות על הפרק, כמו: איך אתה מתמודד מול הפחדים והתסכולים שלך? ומה יקרה אם הם יתגשמו? שאלות שמן הסתם הדירו שינה מעיניו ותשובות לא ממש היו לו. למה? כי צחי התקשה להבין שהניסיון הוא הניצחון, שהוא צריך לשבח את עצמו על המאמץ ולא על התוצאות, כדי להאיץ את השגת התוצאה אותה הוא רוצה להשיג. הרי במשחק האינסופי אנחנו לא שולטים במשחק ולא בתוצאה אלא רק באיך שנשחק. 

כשהגדרנו את תמונת הניצחון שלו שאלתי אותו מה הוא באמת היה רוצה להשיג בתחום השינוי? ומתי היה רוצה שזה יקרה? צחי לא היסס וענה: "אני רוצה לפתח קריירה כעצמאי עם הכנסות של כ-250,000 ₪ בסוף שנת 21 ולהיות בזוגיות". 

לאחר כמה שבועות הוא הצטרף לפרויקט מרכזי בתחום שיפור חווית הלקוח בטבע, מיזם שהיווה יציאה מאזור הנוחות שלו, מצב אליו שאף לא מעט זמן. מבחינתו זה היה הישג גדול, מאחר וקיבל הזדמנות לעבוד לצד אנשים מנוסים אשר הצליחו דבר או שניים בחייהם. ומבחינה כספית? הוא עדיין לא הגיע אל היעד אך הוא בהחלט בדרך הנכונה. ולגבי זוגיות? אהבה חדשה נכנסה לחייו והפרפרים שהיו לו בבטן כתוצאה מלחצים שהיה בהם, הפכו לפרפרים מרגשים.